За даними досліджень, в Україні 96% дітей у віці від 10 до 17 років користуються інтернетом, але більше половини з них не знають про те, яка небезпека чекає на них в мережі.
Використання Інтернету є безпечним, якщо виконувати три основних правила:
ЗАХИСТІТЬ СВІЙ КОМП’ЮТЕР
- Регулярно оновлюйте операційну систему.
· Використовуйте антивірусну програму.
· Застосовуйте брандмауер.
· Створюйте резервні копії важливих файлів.
· Будьте обережні при завантаженні нових файлів
. Не встановлюйте з мережі неліцензійне програмне забезпечення
ЗАХИСТІТЬ СЕБЕ В ІНТЕРНЕТІ
. Не розголошуйте особисту інформацію (краще користуватися ніком) і свої паролі
. Не ставте на загальнодоступних порталах особисті фотографії
· Думайте про те, з ким ви розмовляєте.
· Пам’ятайте, що в Інтернеті не все є надійним і не всі є чесними.
. Використовуйте веб-камеру тільки під час спілкування із знайомими людьми
. Не відкривайте листи і повідомлення від незнайомих адресатів і не додавайте їх до себе у віртуальні друзі
. Не вводьте важливі дані чи відомості на загальнодоступних комп’ютерах
. Якщо хочете щось купити в Інтернеті – зверніться до дорослих. Вони підкажуть, як уникнути шахрайства
ДОТРИМУЙТЕСЬ ПРАВИЛ
- Ви маєте дотримуватися закону навіть в Інтернеті.
. Будьте чемними в Інтернет-спілкуванні
. Дотримуйтеся правил мережного етикету
· При роботі в Інтернеті ви повинні піклуватися про інших так само, як про себе.
. Пам’ятайте про авторське право. Дозволяється копіювати матеріал з Інтернету для особистого використання, але привласнення авторства цього матеріалу заборонено.
ПОРАДИ ДЛЯ БАТЬКІВ
Як навчити дітей відрізняти правдиву інформацію
Слід пояснити дітям, що потрібно критично ставитися до даних, які вони отримують з Інтернету, адже опублікувати там інформацію може будь-яка особа.
Розкажіть дитині про те, що практично кожний може створити свій сайт і при цьому ніхто не контролюватиме, наскільки правдивою буде розміщена на ньому інформація. Навчіть дитину аналізувати та перевіряти все те, що вона бачить у Мережі.
Як це пояснити дитині
- Починайте пояснювати дитині, коли вона ще порівняно мала. Адже сьогодні навіть дошкільнята успішно користуються Інтернетом, отже, потрібно якомога раніше навчити їх розрізняти правдиву і неправдиву інформацію.
- Не забувайте розпитувати дитину про те, що вона бачила або читала в Інтернеті. Почніть з обговорення того, для чого слугує той чи інший сайт.
- Переконайтеся, що дитина може самостійно перевірити прочитану в мережі інформацію, звернувшись до інших джерел, наприклад, знайшовши інформацію на інших сайтах, у газетах або журналах. Привчіть дитину радитися з вами, не відмахуйтеся від дитячих проблем.
- Привчайте дитину звертатися до різних джерел інформації, зокрема до бібліотек, подаруйте їй енциклопедію на диску, наприклад «Енциклопедію Кирила і Мефодія» або Microsoft Encarta.
- Навчіть дитину користуватися пошуком в Інтернеті. Привчіть її застосовувати декілька пошукових машин.
- Поясніть дітям, що таке расизм, фашизм, міжнаціональна та релігійна ворожнеча. Незважаючи на те, що таку інформацію можна заблокувати за допомогою спеціальних програмних фільтрів, не варто сподіватися, що фільтр здатен заблокувати абсолютно всі сайти, які її містять.
За даними міжнародного дослідницького проєкту ESPAD, у 2019 році лише 6,7% опитаних підлітків в Україні не користувались соціальними мережам. Майже 45% підлітків проводять у соціальних мережах до 3 годин на день, а ще приблизно 50% – 4 та більше годин.
Діти також використовують Інтернет для шкільного та позашкільного навчання. За правильного використання мережа привчає до самостійного розв’язання задач, структурування великих потоків інформації, дотримуючись основних правил безпеки.
Щоб допомогти батькам і педагогам отримати інформацію щодо захисту дітей від впливу шкідливої інформації, розроблено посібники, шкільні уроки та складено перелік рекомендованих для дітей онлайн-ресурсів. Зазначені матеріали допоможуть дітям безпечно користуватись цифровими технологіями.
Що робити, якщо ваша дитина стала жертвою кібербулінгу
Якщо ви побачили фото, відео, коментарі, дописи, які принижують гідність вашої дитини, слід спокійно та поступово зробити наступні кроки:
- Поговоріть з дитиною. Скажіть, що ви не звинувачуєте її в тому, що відео потрапило до мережі. Формуванню культури користування кіберпростором слід приділяти багато уваги, але не в кризовій ситуації.
- Запевніть дитину, що вона може вам довіритись і показати всі образливі матеріали, як би соромно їй не було. Часто такий контент – інтимного характеру, через що дитині важко про це говорити. Підкресліть, що зараз вас цікавить не їхній вміст, а те, як видалити матеріали з мережі.
- Напишіть листа в сервіс технічної підтримки соціальних мереж про те, що контент (вкажіть посилання) принижує дитину, і ви вимагаєте його вилучити.
- Покажіть дитині, що ви на її боці у цій складній ситуації.
- Пояснюйте дитині правила безпечного користування соціальними мережами.