МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ПІД ЧАС КАРАНТИНУ

Звертаємо увагу на те, що під час карантину можливо організувати два режими навчання:

  1. Живе онлайн-спілкування, коли в призначений час вчитель організовує відеоконференцію, спілкування в чаті з учнями.
  2. Віддалене навчання, розтягнуте в часі, коли, використовуючи певні цифрові інструменти, вчитель створює платформу для самостійного навчання учнів.

При організації віддаленого навчання бажано провести вступний інструктаж, в ході якого пояснити учням, як працювати віддалено, як використовувати ті чи інші освітні ресурси. Крім вступних інструкцій, можуть бути поточні інструкції перед початком вивчення тієї чи іншої теми або введення нового цифрового інструменту, нових освітніх ресурсів.

Рекомендуємо також проведення онлайн-уроків, групової роботи над проектами, над спільним вирішенням поставлених навчальних завдань.

ЯК ЕФЕКТИВНО ПРОВЕСТИ ОНЛАЙН-УРОКИ ТА ПІДГОТУВАТИ ІНСТРУКЦІЇ ДЛЯ УЧНІВ

  1. Якщо ви збираєтеся використовувати інструменти для організації відеоконференцій та подання інтерактивних уроків, інструкцій, як можна частіше і довше використовуйте веб-камеру. Так, ваші учні можуть відійти від своїх комп’ютерів, поки ви проводите свій онлайн-урок, але вони менше будуть нудьгувати, якщо принаймні будуть бачити ваше обличчя, а не тільки режим демонстрації екрану, який ви використовуєте.
  2. Обов’язково зверніть увагу на налаштування веб-камери. Підніміть її на рівень очей або трохи вище. Учні повинні бачити ваші очі, а не голову, втупившись в клавіатуру. Саме тоді створюється ефект присутності.
  3. Не забувайте, що ваші живі уроки з організацією діалогу, з великою кількістю невеликих питань, з роботою мікрогруп не підійдуть в умовах відеоконференції. У такому онлайн-середовищі ви не маєте переваги живого спілкування «очі в очі». Регламент спілкування повинен бути жорстким і обмеженим невеликою кількістю ваших запитань. Питання повинні бути лаконічними. Одні можуть бути спрямовані на те, щоб переконатися в присутності ваших учнів, інші – на отримання зворотного зв’язку на поставлене вами навчальне завдання чи проблему. Але це питання-завдання повинно бути максимально коротким. І відповідей від учнів ви повинні чекати не розмитих і коротких за часом.
  4. Заохочуйте учнів ставити запитання. Виділіть їм для цього спеціальний час. Наприклад, оголосіть, що робите 5-10-ти хвилинну паузу , під час якої учні могли б записати своє запитання в чаті або в невеликому відео зверненні.
  5. Обов’язково передбачте можливі технічні труднощі у ваших відеосеансах. Найчастіше такі проблеми виникають не у вас, а у ваших учнів. Як правило, ви наважуєтеся на відеоконференції, якщо у вас все в порядку. Заздалегідь перевірте можливості відеоспілкування. Наприклад, використовуйте два комп’ютера або попрацюйте з кимось зі своїх колег, щоб перевірити перспективу учнів, як вони побачать те, що ви їм пропонуєте. Перевірте також умови роботи в режимі комп’ютер-планшет, комп’ютер-смартфон, перш ніж приступити до онлайн-спілкування з вашим класом. Коли ви протестуєте себе в ролі учня, ви можете заздалегідь врахувати, що необхідно спростити, або побачите, які проблеми можуть виникнути у школярів і що необхідно для оперативного усунення неполадок.
  6. Якщо у вас немає стійкого і швидкого підключення до інтернету, з’ясуйте, в який час швидкість інтернет-з’єднання найбільш висока. Призначайте відеоконференцію на цей час, якщо, звичайно, воно влаштує і вас, і ваших учнів.

ЯК ПОДАТИ ЗАПИСАНІ ВІДЕОУРОКИ ТА ІНСТРУКЦІЇ

  1. Прагніть до створення коротких і дидактично продуманих відеороликів. Два п’ятихвилинних відео будуть переглянуті учнями з набагато більшою ймовірністю і корисністю, ніж одне десятихвилинне.
  2. Використовуйте режим демонстрації екрану. Простий спосіб створити відеоурок – це записати показ ваших слайдів. Але не забувайте, що це досить швидкий спосіб втомити ваших учнів, якщо ви не тримаєте екран активним. Слайди повинні бути рухомими. Додайте більше переходів і анімацій, використовуйте курсор миші або режим малювання, щоб виділити, підкреслити щось важливе на слайді.

ІНСТРУМЕНТИ ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ ОНЛАЙН-УРОКІВ ТА ІНСТРУКТАЖІВ

  1. У відповідь на поширення нових епідемічних загроз, кампанія Google розширила можливості безкоштовного використання Hangouts Meet for Google Suite for Education. Тепер ви можете залучити до 250 чоловік для участі у відеоконференції. Ви також можете записати свій відеоурок, зберегти його на Google Диску, а потім поділитися ним через Google Клас (Classroom).

Переваги Google Класу:

  • Легке налаштування. Вчителі можуть додавати учнів до курсу самостійно або надсилати їм код для приєднання. Створення курсу займає всього кілька хвилин. Створення Клас Google Classroom – інструкція, відео.
  • Економія часу. Створювати, перевіряти й оцінювати завдання в електронній службі швидше та зручніше, ніж на папері.
  • Зручна організація. Завдання доступні учням у відповідному розділі, а матеріали курсу (документи, фото, відео тощо) автоматично додаються в папки на Google Диску.
  • Швидка комунікація. Вчителі можуть робити оголошення й миттєво створювати обговорення, а учні – ділитися один з одним ресурсами та відповідати на запитання в стрічці курсу.
  • Доступність і безпека. Як і всі сервіси пакета Google Suite for Education, Клас не містить реклами, не використовує вміст і дані учнів для рекламних цілей та надається безкоштовно.

Дозволи:

– доступ до камери: потрібен, щоб у Класі можна було публікувати фото й відео, зроблені за допомогою камери;

– доступ до пам’яті: потрібен, щоб до дописів у Класі можна було долучати фотографії, відео та локальні файли. Також він потрібнен для офлайн-доступу;

– доступ до облікових записів: потрібен, щоб можна було вибирати, який обліковий запис використовувати в Класі.https://translate.google.com/translate?hl=uk&prev=_t&sl=ru&tl=uk&u=https://cloud.google.com/blog/products/g-suite/helping-businesses-and-schools-stay-connected-in-response-to-coronavirus

  1. Компанія Microsoft також відреагувала на поширення коронавіруса збільшивши доступність Microsoft Teams.
  2. Якщо Google Hangouts Meet або Microsoft Teams недоступні для вас, ви можете розглянути можливість використання Zoom. Цей популярний серед вчителів додаток пропонує новий безкоштовний план, в якому ви можете вести пряму трансляцію для 100 чоловік одночасно. Zoom буде записувати вашу відеоконференцію, і ви можете зберегти її на своєму комп’ютері, щоб розіслати тим учням, які з якихось причин пропустили онлайн-урок.
  3. Використовуйте для проведення онлайн-уроків онлайн-дошки. Серед великої кількості подібних інструментів найбільшу увагу привертає популярний серед вчителів Padlet , який в останні роки значно розширив свій функціонал.

ОРГАНІЗАЦІЯ ОНЛАЙН-ПЛАТФОРМИ ДЛЯ НАВЧАННЯ

Безумовно, режиму онлайн-уроків вкрай недостатньо для віддаленого навчання. В силу різних здібностей і особистих психологічних якостей, ми не забезпечимо результативність такої форми навчання.

Учень повинен мати можливість у властивому для себе темпі самостійно працювати з освітніми ресурсами, підготовленими, викладеними або рекомендованими вчителем.

ОРГАНІЗАЦІЯ ВІРТУАЛЬНОГО НАВЧАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА

Платформами для онлайн-навчання в такому випадку можуть служити:

  • спеціальні віртуальні навчальні середовища ( Moodle і його аналоги)
  • освітні онлайн-платформи Prometheus,EdEra,Coursera, ВУМ.
  • учительські сайти.

Використання або створення учителем авторської онлайн-платформи має забезпечити ефективність і привабливість навчання. І в такому режимі теж необхідно забезпечити постійний зворотний зв’язок. Заплануйте для себе регулярність моніторингу, аналізу та корекції роботи учнів на платформі.

Пропонуємо коротку характеристику он-лайн платформ для організації освітнього процесу:
Google Клас

(Google Classroom)

Це безкоштовний сервіс для навчальних закладів і користувачів з особистими обліковими записами Google. Він економить педагогам час, спрощує організацію навчального процесу та спілкування з учнями.

Переваги Google Класу.

Легке налаштування. Вчителі можуть додавати учнів до курсу самостійно або надсилати їм код для приєднання. Створення курсу займає всього кілька хвилин.

Економія часу.

Створювати, перевіряти й оцінювати завдання в електронній службі швидше та зручніше, ніж на папері.

Зручна організація.

Завдання доступні учням у відповідному розділі, а матеріали курсу (документи, фото, відео) автоматично додаються в папки на Google Диску.

Швидка комунікація.

Вчителі можуть робити оголошення й миттєво створювати обговорення, а учні – ділитися один з одним ресурсами та відповідати на запитання в стрічці курсу.

Доступність і безпека.

Як і всі сервіси пакета G Suite for Education, Клас не містить реклами, не використовує вміст і дані учнів для рекламних цілей та надається безкоштовно.

Дозволи: доступ до камери:

-потрібен, щоб у Класі можна було публікувати фото й відео, зроблені за допомогою камери.

-доступ до пам’яті: потрібен, щоб до дописів у Класі можна було долучати фотографії, відео та локальні файли. Також він потрібнен для офлайн-доступу.

-доступ до облікових записів: потрібен, щоб можна було вибирати, який обліковий запис використовувати в Класі.

GoogleПрезентації (Google Presentations)

Додаток дозволяє працювати з файлами на пристроях Android:

-створювати та редагувати презентації, відкривати до них доступ та працювати над ними одночасно з іншими користувачами;

-працювати навіть без підключення до мережі Інтернет;

-додавати коментарі та відповідати на них;

-додавати слайди, змінювати їх розташування, форматувати текст, вставляти фігури.

Google Форми — онлайн-сервіс для створення форм звортного зв’язку, онлайн-тестувань та опитувань. Кожна форма в Google Формах представляє собою веб-сторінку, на якій розміщуються анкета чи питання. Все, що потрібно для роботи з формами, — це мати акаунт в Google.

КАХУТ

(Kahoot)

KAHOOT – платформа для створення вікторин, тестів, дидактичних ігор.

Сервіс може бути використано для перевірки знань учнів:

-учні можуть виконувати завдання на будь-якому пристрої, що має доступ до Інтернету – смартфон, планшет;

-завдання можна вставити світлини, відеофрагменти;

-учитель може поставити бали за правильність та швидкість виконання;

-зареєструватися на сайті можна через GOOGLE або Microsoft профіль, не потрібно створювати наві логіни чи паролі;

-можна дублювати чи редагувати тести, що значно економить час.

ClassDojo https://teach.classdojo.com/#/login?redirect=%2Flaunchpad

СlassDojo — це простий інструмент для оцінки работи класу в режимі реального часу.

Ідея сервісу полягає в тому, щоб допомогти учителям швидко і просто оцінити класну та домашню роботу учнів, рівень їх дисципліновасті.

В ClassDojo можна зареєструватися в якості учителя (який і буде створювати бейджі, ставити цілі, збирати статистику і робити групові розсилки); в якості учня/учениці (якому надсилається персональний код для доступу до свого профілю); і в якості батьків (які мають доступ до профілю своєї дитини).

LearningApps.org https://learningapps.org/

LearningApps.org є сервісом для підтримки процесів навчання та викладання за допомогою невеликих інтерактивних модулів. Ці модулі можуть використовуватись безпосередньо як навчальні ресурси або для самостійної роботи. Метою роботи є створити загальнодоступну бібліотеку незалежних блоків, придатних для повторного використання та змін. Блоки (вони називаються Вправами) не включені в жодні конкретні сценарії чи програми, тому вони не розглядаються як цілісні уроки чи завдання, натомість їх можна використати у будь-якому доречному методичному сценарії.

Щоденник.ua – шкільна освітня мережа

http://company.shodennik.ua/benefits/education/

Учителі задають домашні завдання, прикріпляють необхідні файли, відстежують статус виконання. Учні отримують завдання і відправляють у відповідь файли з результатами.

Домашні завдання

Функція домашніх завдань дозволяє вчителям задавати завдання і контролювати хід їх виконання, а учням – виконувати завдання і відразу в Щоденнику відправляти результати вчителеві. Також батьки можуть бачити видані їх дітям домашні завдання.

Перелік домашніх завдань

Вчителеві доступний архів домашніх завдань для всієї школи. Він може проглядати як свої домашні завдання, так і завдання тих класів, в яких він замінює іншого вчителя.

НОВА ШКОЛА – Цікавіше за підручник video.novashkola.ua Мультимедійні уроки, відібрані у зручній колекції відповідно до нашої шкільної програми з кращих освітніх YouTube каналів.

Цікаві сайти для розвитку дітей http://abetka.ukrlife.org – дитяча сторінка для маленьких українців: абетки, казки, усмішки, приказки, скоромовки, загадки, лічилки.

http://kazkar.at.ua – дитячий сайт: читання слухання улюблених казок. http://kazkar.info/

Цікаві українські освітні канали

Цікава наука на каналі YouTube

https://www.youtube.com/channel/UCMIVE71tHEUDkuw8tPxtzSQ

Для організації дистанційного навчання на період введеного карантину пропонуємо вчителям проаналізувати календарно-тематичне планування, визначити теми для ущільнення та для вивчення у дистанційному режимі, розробити тематичні завдання в системі он-лайн в межах встановленого навантаження.

Що можна запропонувати дитині для організації змістовного дозвілля під час карантину:

  1. Читання цікавих книжок та журналів.

Чарівна скарбничка казок.

Казки, легенди та байки, легенди для дітей українською мовою

http://skarbnu4ka.com/

  1. Народні казки.
  2. Літературні казки.
  3. Казки у віршах.
  4. Легенди.
  5. Аудіоказки.
  6. Відеоказки.
  7. Журнал для дітей віком від 4 до 10 років, їхніх батьків і педагогів

https://jmil.com.ua/2020-1

  1. Огляд дитячої літератури на каналі YouTube

Відеоблог ВсіКниги на каналі YouTube

  1. Ведення читацького записника.

Важливо використовувати при цьому творчий підхід: ілюструвати події чи зображувати героїв твору; придумувати власну кінцівку чи змінювати сюжет

  1. Ведення власного щоденника,

що сприятиме розвитку пам’яті, вмінню чітко, змістовно висловлюватись та рефлексувати.

  1. Створення власного лепбука, книжки.

https://uk.etcetera.media/lepbuk-yak-zrobiti-svoyimi-rukami-i-de-skachati-shabloni.html

  1. Творчі заняття (аплікації, вишивки, виготовлення ляльок-мотанок, вироби з паперу, тканини, глини).
  2. Колаж бажань з вирізок старих журналів.

9.Цікаві сайти для розвитку дітей.

http://abetka.ukrlife.org – дитяча сторінка для маленьких українців: абетки, казки, усмішки, приказки, скоромовки, загадки, лічилки.

http://kazkar.at.ua – дитячий сайт: читання слухання улюблених казок. http://kazkar.info/

http://www.soroka-vorona.info – сайт для дітей та батьків: для виховання та розвитку дітей.

http://gra-sonyashnyk.com.ua/lastteacher/

10.Цікаві українські освітні канали.

Цікава наука на каналі YouTube

https://www.youtube.com/channel/UCMIVE71tHEUDkuw8tPxtzSQ

11.Онлайн тести, завдання з інтерактивного навчання для учнів, батьків, вчителів – сайт шкільної та дошкільної освіти Learning.ua

https://learning.ua/

  1. Дитячий освітній портал для інтерактивного навчання дітей за допомогою цікавих ігрових завдань та задач: Вчи.юа https://vchy.com.ua/
  2. Навчальні тренажери, настільні ігри, цікаві задачі, кросворди, інтелектуальні змагання.
  3. НОВА ШКОЛА – Цікавіше за підручник video.novashkola.ua